Yıllık İzinde iken rapor alınması tartışmasında İş kanununda yıl içinde alınmış olan sağlık raporlarının yıllık izinden sayılamayacağı hususu düzenlenmiştir.( İş Kanunu madde 56)
Şu durumda işçi lehine yorum ilkesinin gereği yıllık izinde iken rapor alan/ hastalanan veya rapor almak zorunda kalan işçinin yıllık izni durur ve rapor devreye girer, rapor süresince yıllık izin işlemez ve rapor bitiminde yıllık izin hakkı kaldığı yerden devam eder. Ancak bu durum sağlık raporunun süresinin izinden daha az olduğu durumlarda geçerlidir.
Yıllık izinde iken rapor alındı ise ve bu rapor yıllık izinden daha uzun bir süre ise
Bu durumda yıllık izinde rapor alan işçinin yıllık izin hakkı devam etmek üzere işçi raporu hakkında işvereni bilgilendirmeli ve rapor bitiminde iş başı yapmalıdır, bu seçenekte rapor nedeniyle askıda kalan yıllık izin için işveren peşin bir ödeme yapmış ise ve rapor dönüşü işçi işe başlayacak ise işveren peşin ödemiş olduğu izin dönemi için ücret tutarlarının iadesini talep edebilecektir, çünkü raporlu olan işçiye SGK tarafından geçici iş göremezlik ödemesi almaktadır ve işçinin kalan yıllık izni hakkı aynen devam etmektedir. Ancak kalan yıllık izin hakkını kullanabileceği yönde işçiye işveren izin verirse rapor bitiminde işçi kalan yıllık izin hakkını tamamlayabilir, bu durumda işveren izin dönemi için ödediği peşin ücreti geri isteyemeyecektir.
Son olarak ; 4857 sayılı 57’nci maddeye göre “işveren, yıllık ücretli iznini kullanan her işçiye, yıllık izin dönemine ilişkin ücretini ilgili işçinin izine başlamasından önce peşin olarak ödemek veya avans olarak vermek zorundadır.” Şeklinde hüküm altına alınmıştır. Yıllık izinde iken rapor alan işçinin rapor süresi kadar kullanılmamış sayılan yıllık ücretli izin sürelerine ait peşin ödediği ücreti işveren tarafından işçisinden iade alabilecektir. İşveren işçisine raporluyken ücret ödemek zorunda olmadığı için (iş veya toplu iş sözleşmeleri ile işçi lehine yapılan anlaşmalar hariç) raporlu günlerin ilk 2 günü için SGK tarafından ödenmeyen geçici iş göremezlik ödeneği yerine geçmek üzere işçiye herhangi bir ücret ödemesi yapmak zorunluluğu doğmaz. Ayrıca raporlu günlerde işveren işçisine ücret ödemediği durumda SGK’ ya çalışma günlerini de tam bildirme zorunluluğu olmayıp , aylık gün bildiriminde eksik gün nedeni olarak Kod 01-İstirahat olarak bildirimini yapacaktır.
Konu hakkında fikir ve yorumlarınızı aşağıda yorum bölümünde paylaşabilirsiniz.
Aklınıza takılan tüm soruları sorabilirsiniz. Yorum yapmaktan çekinmeyin.