Rapor almak son dönemlerde işçi işveren arasında çok problem olmaya başlayan bir mesele oldu. Öyle ki konu başlığında aynı ay içinde iki kez rapor almanın ne sakıncası var ki, bunda sorulacak ne var diyeceksiniz. Ama bu soruyu biz sormuyorum,verilere göre rapor konusunda Google amcaya bu yılın en çok sorulan soruların başında geliyor.
Bu sorunun esasen cevabı çok basit, aynı ay içerisinde iki kez veya 5 kez sayı fark etmeksizin rapor almanın bir sakıncası olmadığını söyleyebiliriz.Burada dikkat edilmesi gereken üç temel şey var.
1. Rapor gerçek bir hastalığa dayalı gerçek bir rapor olmalı
İlk önce şu hususu belirtmekte fayda var, sahte rapor almak sizi tazminatsız işinizden edecektir.Çünkü bu durum başlı başına işveren için sarsıcı bir olaydır ve işçinin bu davranışı sebebiyle derhal ve tazminatsız işten çıkışı verilecektir. Diğer önemli husus ise bu eylem başlı başına bir suçtur. Özel belgede sahtecilik suçu nedeniyle sahte rapor başınızı derde sokacaktır.
2.Rapor Hakkı Kötüye Kullanılmamalıdır
Bir işçinin rapor almak isteği elbette en insani bir ihtiyaçtır.Ancak her alanda ve hakta olduğu gibi bu olayda da bu hakkın kötüye kullanıldığı tespit edilirse yine tazminatsız işten çıkışınız verilebilir. Örnek verelim, rapor alıp tatile gitmek ve sosyal medyadan fotoğraf atmak.
Hatta konuya ilişkin Yargıtay 9.Hukuk Dairesi’nin 06.07.2017 tarih ve 2016/17532 E ve 2017/12196 K kararına yansımış olayda yargı ne demiş bakalım.
“……Dosyadaki bilgi ve belgelerden davacının istirahat raporu aldığı dönemde Giresun iline gittiği ve orada plajda tatil kıyafetleri ile çekilmiş fotoğraflarını paylaştığı, dosya kapsamıyla sabittir. Bu durum, kullanılan istirahat raporunun gerçeğe aykırı olduğunun açık delili olup raporlu olduğunu bildiren işçinin raporun aksine tatile gitmesi doğruluk ve bağlılığa aykırı olup haklı fesih için yeterlidir..…….”

3.Rapor Süreniz İhbar Sürenizi 6 hafta Aşmamalıdır
Rapor almak kişinin keyfinde veya seçiminde olan bir durum değildir aslında. Eğer gerçekten sağlık durumunuz belirtilen süreyi aşacak kadar rapora ihtiyaç duyuyorsa elbette ilk düşünmeniz gereken husus sağlığınızdır.Ancak tazminat hakkınız ya da işe devam etme arzunuz varsa yasal durumu bilmeniz açısından bu başlığı da konumuzda işliyoruz.
İhbar süreniz çalıştığınız süreye göre belirleniyor.( 6 aya kadar çalışan işçinin 2 hafta, 1.5 yıla kadar çalışmış işçinin 4 hafta,3 yıla kadar çalışmış işçinin 6 hafta 3 yıl ve daha fazla çalışmış işçinin ihbar süresi 8 haftadır.)
Örneklerle açıklayacak olursak 2 ay çalışan işçinin 2 hafta İhbar süresi vardır. Bu süreye 6 hafta eklersek 8 hafta yani 56 gün yapar. Yani bu işçinin rapor süresi aralıksız 56 günü aşarsa işveren sizi bu sebeple işten çıkarabilir.
Çalışma süresi 5 yıl olan işçiye bakalım, bu işçinin ihbar süresi 8 hafta. Buna 6 hafta eklersek 14 hafta yapar,yani 98 gün yapar. Yani bu işçi için aralıksız 98 günden fazla rapor almak işten çıkarılma sebebidir.
Bu açıklamalar elbette işçinin kendi sağlık probleminden kaynaklanan raporlar için geçerlidir. İş kazasından ya da meslek hastalığından kaynaklanan raporlar diğer bir ifadeyle işverenden kaynaklanmış rahatsızlıklarından dolayı rapor almak bu kapsamda değildir.
Peki İhbar Süresini 6 hafta Aşan Rapor Alan İşçinin Tazminat Hakkı Var mı ?
İşveren bu durumdaki işçiyi işten çıkarırsa bu fesih zorunlu nedenle işten çıkarma olarak değerlendirilmektedir. Yani bu durumda işçiye kıdem tazminatı ödenir ancak ihbar tazminatı ödenmez.
Konuya ilişkin Yargıtay 9.Hukuk Dairesi 2007/13393 e. 2008/10323 k. Sayılı kararına bakalım
“….davacı işçinin iş akdinin davalı işveren tarafından raporlu olduğu sürenin ihbar öneli için öngörülen süreyi 6 hafta geçtiği için feshedildiği davalı işverenin de kabulünde olduğuna göre, iş akdinin kıdem tazminatını gerektirir şekilde sona erdiği sonucuna varılmaktadır. Böyle olunca yukarıda sözü edilen kanun hükümleri uyarınca kıdem tazminatı isteğinin kabulüne karar verilmesi gerekmektedir.….”
Yargıda da mecburi sağlıksal sebeple rapor almak zorunda kalma durumu kimseyi küstürmeden bu şekilde çözüm bulunmuştur.
Aralıksız Olmasa da Sık Sık Rapor Almak İşten Çıkarılma Sebebi Mi ?
Konuya ilişkin oldukça detaylı incelemelerimizin olduğu diğer yazımızı okuyabilirsiniz.
https://akillar.av.tr/surekli-rapor-alan-iscinin-bu-sebepten-isten-cikarilmasi-halinde-tazminat-hakki/
Bu yazımızda açıkladığımız üzere sık sık rapor alan işçi geçerli nedenle işten çıkarabilir.
Sık Rapor Aldığı İçin İşten Çıkarılan İşçinin Tazminat Hakkı Var mıdır ?
Yukarıda değindiğimiz üzere sık rapor almak eylemi nedeniyle işten çıkarılan işçi geçerli nedenle işten çıkarılmış olacaktır. Geçerli nedenle işten çıkarılan işçi işe iade davası açma hakkı olmasa da kıdem tazminatı ve ihbar tazminatı almaya hak kazanır.
Yazımızda iş hayatından rapor almak hakkında herkes tarafından merak edilen genel sorunlar hakkında bilgi vermeye çalıştık. Sorunsuz ve sağlıklı bir yaşam dileriz.
Saygılarımla.
Aklınıza takılan tüm soruları sorabilirsiniz. Yorum yapmaktan çekinmeyin.